Het 7-S model is ontworpen door Richard Pascale, Tom Peters en Robert Waterman en meet de kwaliteit van een onderneming.
Het model bestaat uit zeven onderdelen. Deze onderdelen beginnen in Engelse termen allen met de letter 'S'. Het 7-S model bestaat uit twee groepen: de zogenaamde 'harde' en 'zachte' factoren. De harde factoren zijn strategie, structuur en systemen en de zachte factoren zijn stijl, gemeenschappelijke waarden, sleutelvaardigheden en staf. In het figuur hieronder is te zien hoe het 7-S model eruit ziet.
Dobey retail bv.
Dobey retail bv. is ruim tien jaar geleden ontstaan onder de naam SDN (Samenwerkende Dierenspeciaalzaken Nederland). Dobey is ontstaan doordat een aantal winkeliers opzoek was naar een samenwerkingsverband dat voordelen met zich mee zou nemen zoals dit inmiddels ook al deed in andere branches, bijvoorbeeld drogisterijen en supermarkten. Het werd namelijk steeds lastiger om als zelfstandige een dierenspeciaalzaak te beginnen. Dobey biedt een gespecialiseerd assortiment, met een goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Om de Dobey naam te dragen moet een dierenspeciaalzaak aan strenge eisen voldoen. Hierbij is de consument erg belangrijk.
Dobey retail bv. is ruim tien jaar geleden ontstaan onder de naam SDN (Samenwerkende Dierenspeciaalzaken Nederland). Dobey is ontstaan doordat een aantal winkeliers opzoek was naar een samenwerkingsverband dat voordelen met zich mee zou nemen zoals dit inmiddels ook al deed in andere branches, bijvoorbeeld drogisterijen en supermarkten. Het werd namelijk steeds lastiger om als zelfstandige een dierenspeciaalzaak te beginnen. Dobey biedt een gespecialiseerd assortiment, met een goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Om de Dobey naam te dragen moet een dierenspeciaalzaak aan strenge eisen voldoen. Hierbij is de consument erg belangrijk.
Om de consument goed te kunnen voorzien in zijn behoefte, heeft Dobey een eigen distributiecentrum. In dit distributiecentrum, dat zich in Amsterdam bevindt en een grootte heeft van 9.000 m2, wordt het kernassortiment op voorraad gehouden.
Partner van Dobey retail bv. is Retail Data Systems. Zij zorgen voor de automatisering binnen Dobey. Hiermee kan de Dobey winkelier bijvoorbeeld de verkochte producten automatisch bestellen.
Binnen Dobey retail bv. is een formuleraad opgericht. Deze raadt vertegenwoordigt de 61 Dobey winkels. De raad is samengesteld uit tien personen: zeven winkeliers en drie personeelsleden van Dobey retail bv. Alle beslissingen die genomen moeten worden op het gebied van de Dobey formule worden aan de raad voorgelegd.
In onderstaande tekst zal Dobey retail bv. worden gevangen in het 7-S model.
In onderstaande tekst zal Dobey retail bv. worden gevangen in het 7-S model.
1. 'Shared values' (Gedeelde waarden) – Wat zijn de waarden van het bedrijf?
Dobey werkt aan de hand van een aantal kernwaarden. Deze kernwaarden zijn terug te vinden bij alle ondernemers en medewerkers. De Dobey kernwaarden zijn Deskundigheid, Betrokkenheid & Passie.
2. 'Strategy' (Strategie) – Welke doelen heeft het bedrijf gesteld?
Door het samenwerkingsverband binnen Dobey kan het bedrijf in grote getallen inkopen, en dus goedkoper. De krachten worden gebundeld en zo kunnen ze hoge eisen stellen aan de leveranciers. Ook is de organisatie voortdurend bezig met verbetering van Dobey. Ze wil de naamsbekendheid verhogen en zo ook meer ondernemers werven. De kwaliteit van elke ondernemer moet gewaarborgd blijven. Daarom krijgen deze regelmatig bezoek van vertegenwoordigers om te zorgen dat ze blijven vernieuwen. De gestelde doelen van Dobey zijn dan ook:
- Zorgen voor de verkoop van ‘sterke producten’
Door het samenwerkingsverband binnen Dobey kan het bedrijf in grote getallen inkopen, en dus goedkoper. De krachten worden gebundeld en zo kunnen ze hoge eisen stellen aan de leveranciers. Ook is de organisatie voortdurend bezig met verbetering van Dobey. Ze wil de naamsbekendheid verhogen en zo ook meer ondernemers werven. De kwaliteit van elke ondernemer moet gewaarborgd blijven. Daarom krijgen deze regelmatig bezoek van vertegenwoordigers om te zorgen dat ze blijven vernieuwen. De gestelde doelen van Dobey zijn dan ook:
- Zorgen voor de verkoop van ‘sterke producten’
- Goede inkoopcondities verzorgen
- Landelijk krachtige reclame maken
- Vernieuwend blijven
3. 'Structure' (Structuur) – Hoe is het bedrijf opgebouwd?
Bij Dobey retail bv. zijn tien mensen werkzaam die ervoor zorgen dat de zelfstandig ondernemers goed hun werk kunnen doen. Bovenaan staat de Algemeen directeur. Deze geeft de algehele leiding binnen Dobey. Hieronder staan de Commercieel directeur en de Franchise directeur. Daaronder staan de Formulemanagers. Zij zij de tussenpersoon tussen de organisatie en de winkeliers. Verder is er nog iemand die gaat over de financiën binnen Dobey en een systeembeheerder aanwezig. In onderstaand organogram staan de belangrijkste personen binnen Dobey weergegeven.
4. 'Systems' (Systemen) – Wat zijn de werkwijzen en procedures binnen het bedrijf?
Iedere maandag wordt er vergaderd. Hierbij zijn de binnen- en buitendienst aanwezig om met elkaar te communiceren en op de hoogte te blijven. De buitendienst geeft aan wat bij de ondernemer speelt en hoe dit eventueel opgepakt zou kunnen worden.
Met de winkels wordt gecommuniceerd via de formulemanager. Deze komt iedere drie weken bij elke winkel langs om te zien wat de stand van zaken binnen deze winkel is. Ook wordt iedere week een nieuwsbrief vanuit het hoofdkantoor verzonden naar iedere winkelier. Deze winkelier kan altijd contact opnemen met het hoofdkantoor.
Maandelijks vindt een vergadering plaats voor de formuleraad. Hiervoor kunnen de winkeliers punten van aandacht doorgeven.
Iedere ondernemer heeft een formuleboek met hierin uitgebreide informatie over de formule. Dit is een handboek over alles wat met de winkel te maken heeft.
5. 'Style' (Stijl) – In welke mate is sprake van hiërarchie?
De algemeen directeur heeft de algehele leiding over Dobey retail bv. en stelt zich dan ook autoritair op. Verder gaan de werknemers informeel met elkaar om. De organisatie is erg mensgericht en zal ook meteen reageren op problemen of vragen. Wel zijn binnen de organisatie een aantal verschillen. De buitendienst spreekt direct met de winkeliers en zal bijspringen waar nodig. De binnendienst werkt op kantoor en wil voornamelijk zo efficiënt mogelijk werken.
6. 'Staff' (Staf) – Hoe wordt met het personeel omgegaan, waar moet het personeel aan voldoen?
Als personeel gezocht wordt door het bedrijf zal een vacature worden opgesteld voor desbetreffende functie. Deze wordt in kranten en op de website geplaatst. De selectie van het personeel gebeurt zelf, hier wordt geen bureau voor ingeschakeld. Erg belangrijk wordt de toelichting op het curriculum vitae gevonden.
Omdat Dobey retail bv. maar een klein bedrijf is, is er geen afdeling personeelszaken. De leidinggevende is verantwoordelijk voor het personeel en het tevreden houden hiervan. Er worden uitstapjes georganiseerd om betrokken te blijven met het personeel. Ook wordt eens per jaar een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek gehouden.
Er kan een aantal cursussen gevolgd worden door personeelsleden. Deze cursussen worden niet standaard aangeboden, maar wanneer blijkt dat een persoon moeite heeft om up-to-date te blijven, zal een cursus aangeboden worden. Ook kan, afhankelijk van de functie, met bonussen of stimulansen gewerkt worden.
Er wordt een aantal eisen gesteld aan de zelfstandig ondernemers van Dobey. Zo moeten ze een relevante opleiding genoten hebben, maar ook vooral veel praktijkervaring hebben. De kernwaarden Betrokkenheid, Deskundigheid en Passie moeten zijn terug te vinden in de ondernemers. De ondernemers kiezen niet alleen actief voor het onderstrepen van deze formule, maar willen deze ook graag uitdragen. Ook wordt verwacht van de ondernemers dat zij veel affiniteit hebben met huisdieren, en er misschien zelf een hebben.
Omdat Dobey retail bv. maar een klein bedrijf is, is er geen afdeling personeelszaken. De leidinggevende is verantwoordelijk voor het personeel en het tevreden houden hiervan. Er worden uitstapjes georganiseerd om betrokken te blijven met het personeel. Ook wordt eens per jaar een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek gehouden.
Er kan een aantal cursussen gevolgd worden door personeelsleden. Deze cursussen worden niet standaard aangeboden, maar wanneer blijkt dat een persoon moeite heeft om up-to-date te blijven, zal een cursus aangeboden worden. Ook kan, afhankelijk van de functie, met bonussen of stimulansen gewerkt worden.
Er wordt een aantal eisen gesteld aan de zelfstandig ondernemers van Dobey. Zo moeten ze een relevante opleiding genoten hebben, maar ook vooral veel praktijkervaring hebben. De kernwaarden Betrokkenheid, Deskundigheid en Passie moeten zijn terug te vinden in de ondernemers. De ondernemers kiezen niet alleen actief voor het onderstrepen van deze formule, maar willen deze ook graag uitdragen. Ook wordt verwacht van de ondernemers dat zij veel affiniteit hebben met huisdieren, en er misschien zelf een hebben.
Door middel van wekelijkse vergaderingen kunnen de ondernemers elkaar adviseren en informeren over de gang van zaken in diverse winkels en vernieuwingen er omheen.
Er is een mogelijkheid om met een Dier- en Veehouderij diploma van Hogeschool HAS Den Bosch deel te nemen aan de franchiseformule van Dobey. Dit diploma is goed genoeg om een onderneming met de Dobey-formule te starten.
Er is een mogelijkheid om met een Dier- en Veehouderij diploma van Hogeschool HAS Den Bosch deel te nemen aan de franchiseformule van Dobey. Dit diploma is goed genoeg om een onderneming met de Dobey-formule te starten.
7. 'Skills' (Sleutelvaardigheden) – Waar is het bedrijf goed in, waarin onderscheiden zij zich?
Dobey-dierenwinkels onderscheiden zich van andere dierenwinkels doordat zij een groot assortiment hebben aan kwaliteitsproducten voor alle soorten huisdieren, aandacht hebben voor de klant, deskundig advies kunnen geven, passie hebben voor het beroep, maar vooral doordat zij liefde hebben voor dieren. Ook moeten de ondernemers die solliciteren echt ondernemers zijn. Dit wil zeggen dat ze actief moeten ondernemen, maar ook verstand hebben van zaken of bereid zijn zich te laten bijscholen. De ondernemers die een Dobey winkel willen starten hebben bij minimaal twee andere Dobey winkels 'stage' gelopen.
Bronnen:
- Dobey Retail (2011). Dol op dieren! [www-document]. <http://www.dobey.nl/> Geraadpleegd: 19 juni 2011
- Niessen, J. [interview] 14 juni 2011